Monday, October 12, 2009

Antichrist-Μια παγανιστική αποθέωση του χάους

Antichrist (2009)

Written and directed
by
Lars von Trier
Dedicated to
Andrei Tarkovsky
"I can offer no excuse for 'Antichrist' ... other than my absolute belief in the film — the most important film of my entire career!"
Lars von Trier



Αφιερωμένη στον Tarkovsky, η νέα ταινία του Lars von Trier, με Ταρκοφσκικά πλάνα, με αργή, υπνωτιστική, υποβλητική σκηνοθεσία, με ένα stalker, τη γυναίκα, το θηλυκό, τη δαιμόνια πλευρά της ζωής και της φύσης.
Είναι πραγματική stalker η γυναίκα κατά τον von Trier; Είναι αυτή που θηρεύει, είναι ο αληθινός κυνηγός στο ανηλεές παιχνίδι της φύσης και των φύλων;
Είναι όντως αυτή, που παγιδεύει το θύμα της, βαδίζοντας δειλά και προσεκτικά, γεμάτη δήθεν ανασφάλειες και φοβίες, αλλά καμουφλαρισμένη κάτω από χιλιάδες διαφορετικά πρόσωπα;
Είναι αυτή, που πνίγει στην άβυσσο του κόλπου της τις επιθυμίες και τη λαγνεία των ανδρών;
Και είναι αυτή, που συγχρόνως γεννά και σκοτώνει;
Ναι, κατά τον von Trier η γυναίκα είναι ένας ανιχνευτής και θηρευτής, που ενώ φοβάται την Εδέμ, τη φύση, το αρχέγονο, μόλις βρεθεί εκεί, ανακτά όλα τα καταπιεσμένα της ένστικτα και μετατρέπεται σε φονική παγίδα.
Καθόλου κολακευτικό σχόλιο ή διαπίστωση για τη γυναίκα.
Κι όμως!
Η γυναίκα χρησιμοποιεί τον σεξουαλικό έρωτα ως υπέρτατο εργαλείο στην σχέση της με τον άνδρα.
Η μητρότητα είναι, λοιπόν ένα πρόσχημα;
Τι ρόλο παίζει στο ξεδίπλωμα της γυναίκας-φύσης-δαίμονα;
Στρεβλά αρχέτυπα δημιουργούν στρεβλώσεις στους απογόνους.
Η "αυτή", ( Charlotte Gainsbourg ), βάζει μόνιμα τα παπούτσια του παιδιού της ανάποδα, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν δυσμορφίες στα πόδια του. 
Είναι αυτή πράγματι η αιτία για τον θάνατο του παιδιού;
Σαφής ο υπαινιγμός του σκηνοθέτη.

Η "αυτή", τη στιγμή που το παιδί ήταν μόνο, είχε βυθίσει στην άβυσσό της το πέος του "αυτού" ( Willem Dafoe ), και απολάμβανε την ηδονή.
Ένα καυστικό σχόλιο του σκηνοθέτη για την ανικανότητα πλήθους γυναικών, για τις οποίες η μητρότητα είναι ένα από τα καθήκοντα, που επιβάλλουν οι κοινωνικές συμβάσεις.
Η "αυτή", όταν νιώθει ότι αυτός ίσως φύγει, γίνεται βαρίδι στα πόδια του.
Αυτοβιογραφικός; Καταδυόμενος στα δικά του απύθμενα, χαώδη  βάθη;
Μα, βέβαια!
Όλοι οι μεγάλοι σκηνοθέτες είναι αυτοβιογραφικοί! 
Αλίμονο, αν δεν ήταν.
Όλοι έχουμε βιώσει το βαρίδι του άλλου να μάς κρατά καθηλωμένους και ματωμένους.
Η "αυτή" ευνουχίζει και ευνουχίζεται. 
Όχι από τύψεις για την απώλεια του παιδιού.
Αλλά από εκδικητική μανία. 
Η μανία αυτή, να ματώσουμε τον άλλον και να ματωθούμε, είναι ο Αντίχριστος, μέσα μας, λέει ο Trier, Και ο φόβος.
Οι φόβοι και οι φοβίες μας, το φίδι που μάς κατατρώει.
Ο φόβος "αυτής" γίνεται ο καταλύτης.
Ο φόβος μη μείνει μόνη.
Μια άλλη Μήδεια, λοιπόν, μόνο που το παιδί έχει ήδη θυσιαστεί.


Η φύση γίνεται σύμμαχος για να παγιδεύσει.
Η γυναίκα, που φοβάται μην εγκαταλειφθεί από αυτόν που τής προσφέρει την ηδονή, το πρωταρχικό ένστικτο, γίνεται ανελέητη, λέει ο Trier. Σαν τη Φύση, που είναι χαώδης και επίσης ανελέητη.


Η φύση ξυπνά πρωτόγονα ένστικτα και άγριο σεξουαλισμό. 
Απόλυτα αληθινό!

Ο Trier, μάς καλεί να ξεχάσουμε τα ωραία, χριστιανικά, ηθικοπλαστικά και οικολογικά παραμύθια και να βιώσουμε τη Φύση, αλλά και τη γυναικεία φύση, στις πραγματικές της διαστάσεις.
Μια παγανιστική αποθέωση του χάους και της πλήρους αταξίας.
Σαν αυτήν που ελλοχεύει στα βάθη της ανθρώπινης ψυχής και στο μυαλό.

Συμφωνούμε, δεν συμφωνούμε, λίγη σημασία έχει.
Η ταινία ακουμπά σε θεμελιώδεις αρχές.
Αυτό κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει.


Κάτια Α. 2009


Στα ηχεία μας το έργο "Lascia ch'io pianga" του G. F. Händel
(από το soundtrack της ταινίας)

Lars Von Trier: Director’s Confession


Two years ago, I suffered from depression. It was a new experience for me. Everything, no matter what, seemed unimportant, trivial. I couldn’t work.


Six months later, just as an exercise, I wrote a script. It was a kind of therapy, but also a search, a test to see if I would ever make another film.


The script was finished and filmed without much enthusiasm, made as it was using about half of my physical and intellectual capacity.


The work on the script did not follow my usual modus operandi. Scenes were added for no reason. Images were composed free of logic or dramatic thinking. They often came from dreams I was having at the time, or dreams I’d had earlier in my life.


Once again, the subject was “Nature,” but in a different and more direct way than before. In a more personal way.


The film does not contain any specific moral code and only has what some might call ‘the bare necessities’ in the way of a plot.


I read Strindberg when I was young. I read with enthusiasm the things he wrote before he went to Paris to become an alchemist and during his stay there ... the period later called his “inferno crisis” - was “Antichrist” my Inferno Crisis? My affinity with Strindberg?


In any case, I can offer no excuse for “Antichrist”. Other than my absolute belief in the film - the most important film of my entire career!


Lars von Trier, Copenhagen, 25/03/09.






Wednesday, September 30, 2009

Α. Σπηλιωτόπουλος σε δελτίο ειδήσεων

Συγκεκριμένα στο δελτίο ειδήσεων του MEGA, πριν από λίγο:
"Δεν μπορούμε να είμαστε αρεστοί σε όλους"
Μα, βεβαια!
Εσείς έχετε ταχθεί να είστε αρεστοί στο μεγάλο κεφάλαιο, στο οποίο, την τελευταία πενταετία, προστέθηκε και η...ευγενής τάξη των τραπεζιτών! Οποία διαπίστωση, λοιπόν!
Διαφωτιστικότατη!
Τίποτα άλλο διαφωτιστικό έχετε να  πείτε, πέραν του ερωτήματος "πού θα βρείτε τα λεφτά;"
Έχει κολλήσει η βελόνα, αλλά για το Βατοπαίδι, τα ομόλογα, τις πυρκαγιές, τους αποχαρακτηρισμούς δασικών περιοχών, την κάλυψη των σκανδάλων και των υπαιτίων τους και για μύρια όσα άλλα, επικρατεί απόλυτη σιωπή. 
Φυσικά, η ΝΔ προσπαθεί να παίξει επαρκώς το επικοινωνιακό παιχνίδι, στο οποίο τόσο ταλέντο επέδειξε και το οποίο στην ουσία την ξελάσπωσε από τα χειρότερα δεινά σε καιρούς μεγάλης κρίσης.
Αλλά δεν έχουν αντιληφθεί οι επικοινωνιολόγοι, ότι ο προσανατολισμός του πολίτη έχει αλλάξει δραματικά!
Όπως πάντα, όταν το αντιληφθούν, τα γεγονότα και οι καταστάσεις θα τούς έχουν αφήσει πολύ πίσω, όπως συνήθως γίνεται στην Ελλάδα.
Όσο για τον σχολιαστή-δημοσιογράφο κ. Πρετεντέρη με το περισπούδαστο ύφος, νομίζω, ότι επιθυμεί διακαώς να ξαναδεί τον Κ. Καραμανλή πρωθυπουργό!
Δυστυχώς, όμως, όσο κι αν πλαγίως και τεχνηέντως στέλνει επικοινωνιακές συμβουλές στο Κ.Καραμανλή, δεν εισακούγεται.
Αλλά και η Ο. Τρέμη την ίδια αγωνία έχει, αν και εντελώς ανέκφραστη.

Κάτια Α.


This living hand

Από την
στην οποίαν έλαβα μέρος...



This living hand, now warm and capable
Of earnest grasping, would, if it were cold
And in the icy silence of the tomb,
So haunt thy days and chill thy dreaming nights
That thou wouldst wish thine own heart dry of blood
So in my veins red life might stream again,
And thou be conscience-calmed—see here it is—
I hold it towards you.



   John Keats


 Το χέρι που πάλλεται
 

Το χέρι αυτό, που τώρα πάλλεται από θέρμη και μπορεί
με δύναμη ν' αρπάζει, ακόμα κι αν παγωμένο ήταν
και  μεσ' σε τάφου νεκρική σιωπή
το ίδιο θα στοίχειωνε τις μέρες σου κι  ανατριχίλα θα΄φερνε στα όνειρά σου
τόσο που θα ευχόσουν η καρδιά σου να στραγγίξει από αίμα
και στις φλέβες μου κόκκινη η ζωή ν' αρχίσει να ξανακυλά
για νάσαι αναπαυμένη στη συνείδηση-να δες, εδώ είναι-
κι είναι δικό σου.

Απόδοση : Lorelei am Rhein

Monday, September 21, 2009

Μετά το debate

Όχι, δεν θα κάνω κριτική σε όσα ακούστηκαν στο περίφημο debate,
εκτός από την αναφορά στο φανφαρόνικο ύφος κάποιων, δημοσιογράφων κυρίως, και το "παιδί-του-λαού-μόνο- ψάχνει" μότο κάποιου άλλου.
που κρίνω, ότι εξακολουθεί να με εκφράζει απόλυτα.


Ο Γιώργος Παπανδρέου είναι ένας κατ' εξοχήν καθαρόαιμος, Ευρωπαϊκών προδιαγραφών πολιτικός!
Χαμηλών τόνων, τίμιος και μέχρι στιγμής αδιάφθορος!
Όμως, το να προσπαθείς να κάνεις Δυτικοευρωπαϊκού τύπου πολιτική στην Ελλάδα της λαμογιάς και της ρουσφετολογίας, φαντάζει όνειρο θερινής νυκτός!
Ουτοπιστικό και προς το παρόν ανέφικτο.
Ο σοσιαλισμός φθίνει στην Ευρώπη της παγκοσμιοποίησης, αλλά ακόμα και με συντηρητική και δεξιά πολιτική, οι χώρες του κύριου κορμού της ΕΕ, πορεύονται με βήματα προόδου και ανάπτυξης.
Αν το ΠΑΣΟΚ είχε καθαρή δεξιο-νεοσυντηρητική απόκλιση, θα προσήλκυε πολύ περισσότερους ψηφοφόρους, όπως έγινε επί προεδρίας Σημίτη.
Είναι μεγάλο λάθος και κακή εκτίμηση να αναλύεται η ήττα του ΠΑΣΟΚ πχ σε έλλειψη προγράμματος ή απουσία σαφούς προσανατολισμού.
Ο προσανατολισμός του σύγχρονου ΠΑΣΟΚ είναι σαφής και είναι ο σοσιαλισμός!
Με το ίδιο σκεπτικό, τότε, η Νέα Δημοκρατία,
με ανύπαρκτο πολιτικό σχεδιασμό,
και παραπαίουσα ανάμεσα σε (προσπάθεια να φανεί ) κεντρώα
και δεξιά συντηρητική πολιτική, επί τριάμισυ χρόνια, έπρεπε υπό αυτές τις συνθήκες, να υποστεί συντριπτική ήττα.

Μέγα λάθος, κι επίσης κακή εκτίμηση είναι, ότι οι ψηφοφόροι απέκτησαν αριστερή συνείδηση.
Η αριστερά στο σύνολό της αύξησε την δύναμή της, εν μέρει από μερίδα νέων ψηφοφόρων, αλλά κυρίως από την "αριστερή", την πλέον σκληροπυρηνική, δηλαδή πτέρυγα του ΠΑΣΟΚ!
Αυτοί οι οποίοι δεν πείσθηκαν, ότι ο Γιώργος Παπανδρέου είναι ένας καθαρά σοσιαλιστής
πολιτικός, που θα μπορούσε να εντάξει τη χώρα στο Ευρωπαϊκό μοντέλο σοσιαλισμού στράφηκαν στα αριστερά κόμματα, και θεωρώ ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έλαβε την μερίδα του λέοντος.
Αν το ελληνικό εκλογικό σώμα είχε αποκτήσει αριστερή συνείδηση, δεν θα είχαμε το φαινόμενο της εκπροσώπησης της πλέον συντηρητικής παράταξης του ελληνικού λαού στην Βουλή!
Αυτό το γεγονός, από μόνο του, χωρίς περαιτέρω αναλύσεις, καταρρίπτει την θεωρία περί νέου αριστερού προσανατολισμού.
Αν, σύμφωνα με τις πλέον αισιόδοξες εκτιμήσεις, η αύξηση της αριστεράς δεν είναι συγκυριακή, αυτή θα έχει συνέχεια.
Εκτιμώ, όμως ότι, αν το ΠΑΣΟΚ αποκτήσει ένα δεξιόστροφο πρόσωπο, με συντηρητικές αρχές, θα συσπειρώσει τους συντηρητικότερους ψηφοφόρους του, που έχουν μετακινηθεί προς τη ΝΔ στις δύο τελευταίες εκλογικές αναμετρήσεις.

Το στοίχημα, λοιπόν, παίζεται για όλες τις πολιτικές δυνάμεις της χώρας!

Το ΛΑΟΣ "κλέβει" τους πλέον συντηρητικούς από την δεξιά του Καραμανλή και οι αριστερές δυνάμεις την πλέον αριστερή πτέρυγα του ΠΑΣΟΚ.
Οι νέοι ψηφοφόροι, σαν εκλογική δυναμική συνιστώσα, θα δώσουν πλέον καθαρό στίγμα προσανατολισμού στις επόμενες βουλευτικές εκλογές, και η νεοσυντήρηση του ΛΑΟΣ, θα αυξήσει τις δυνάμεις της, όσο ο Καραμανλής κάνει, έστω και κατ' επίφασιν, κεντρώα πολιτική, βάζοντας στον πάγο το τρίπτυχο Πατρίς-Θρησκέια-Οικογένεια.
Η σαφής διαχωριστική γραμμή, που έχει χαραχτεί από την "πολιτική" Χριστόδουλου, στοίχισε στην ΝΔ πολλούς συντηρητικούς ψηφοφόρους από το κυρίως σώμα της.
Από τους συγκυριακά ψηφίσαντες την δεξιά παράταξη στις προηγούμενες εκλογές, στις 17 Σεπτέμβρη μέρος στράφηκε προς τα αριστερά, εξ αιτίας των σκανδάλων και των πρόσφατων καταστροφών και θανάτων από τις πυρκαγιές και ένα άλλο τμήμα, στράφηκε προς τον καθαρά εθνικόφρονα συντηρητισμό του ΛΑΟΣ.

Η ΝΔ "πήρε μεν, κεφάλι" στις εκλογές του 2007, αλλά όλοι το γνωρίζουν, ότι πλέον το παιχνίδι για τις μελλοντικές πολιτικές εξελίξεις παίζεται στην Χαριλάου Τρικούπη.

Σύσσωμος ο πολιτικός κόσμος αναμένει την κίνηση του ΠΑΣΟΚ.
Στροφή προς τα δεξιά, με ηγεσία Ευάγγελου Βενιζέλου, οπότε η ΝΔ αναγκάζεται να προβεί προς μία νέα κοινωνική πολιτική, πράγμα πολύ δύσκολο, μια και το κύριο στήριγμά της είναι το μεγάλο κεφάλαιο,
ή σαφής, καθαρόαιμη Ευρωπαϊκή σοσιαλιστική πολιτική, με Γιώργο Παπανδρέου, για την οποίαν πολιτική, θα ωριμάσουν σιγά-σιγά οι συνθήκες στην Ελλάδα και θα είναι έτοιμος ο πολίτης σε μερικά χρόνια...

Το μέλλον είναι εδώ!

Λ.Κ 2007

Sunday, September 13, 2009

'9'

Ο εφιαλτικός κόσμος του
Otto Dix,
ζωντανεύει στο  
"9"
του  
Tim Burton




Παρουσίαση της ταινίας προσεχώς.
Κάτια Α.

Sunday, September 6, 2009

Το Τώρα

Στα ηχεία μας σήμερα:
Bryan Ferry
(Bête Noire, Windswept
Nocturne, Which Way To Turn)

Photos, header included,
taken by me
Naoussa, Paros 2009
and
Full Moon at Paros Aug., 2009




Τα λευκά και τα μαύρα
αγκαλιάζουν το μυαλό μου
τώρα είναι η στιγμή
μα ποτέ δεν φτάνει το τώρα
ανέμη τυλιγμένη σε παιδικό παραμύθι τεράτων
σκύβει να πιει από το ποτάμι της άρνησης
τρίζει η σκάλα
και δέρνονται τα παντζούρια
από τον άνεμο που λυσσομανά
και τα λευκά
με αφελή ασυνέπεια
χαμογελούν σε ραγισμένους τοίχους

ενώ τα μαύρα...
γαντζώνονται στην ψυχή μου
και την τυραννούν
με ήχους άσκοπους
και αφέγγαρες πανσελήνους

Αύγουστος 2009
Κάτια Α.

Friday, August 21, 2009

Ερείπια Εκπάγλου Καλλονής

Στα ηχεία μας σήμερα:
I Muvrini



Beauty

 
  
  
  
  
Πανέμορφα νεοκλασσικά,
εγκαταλελειμμένα από το δυσλειτουργικό μας κράτος,
παρακμάζουν με αξιοπρέπεια...
  
  
  

ενώ κάποια άλλα ανθούν, 
στολίζοντας μοναδικά την μουντή καθημερινότητα 
των μεγαλουπόλεων...
  
  


...and the beast.... 

Ποιοί άνοες, άνευ παιδείας, αισθητικής, φαντασίας και οράματος σχεδιαστές πόλεων, 
αρχιτέκτονες, μηχανικοί, εργολάβοι και λοιποί "τεχνογνώστες"
αποφάσισαν και έκριναν, ότι ο σύγχρονος Έλληνας μπορεί να βιώνει την καθημερινότητά του μέσα σε αυτά τα τερατουργηματκά κουτιά;
Το μεγαλύτερο ανοσιούργημα αισθητικής έχει συντελεσθεί στις πόλεις της ελληνικής επικράτειας
και είναι δυστυχώς,
ΜΗ ΑΝΑΣΤΡΕΨΙΜΟ!
 
 
  
  
  



Πανέμορφα ερείπια στην Κορσική

Απ' έξω...

  
  

Κι από μέσα....


  
Μήπως, οι "άλλοι" ξέρουν κάτι περισσότερο από εμάς;
Μήπως σέβονται περισσότερο το περιβάλλον, 
την ιστορική τους συνέχεια και συνοχή, 
εν κατακλείδι, τον ίδιον τους τον εαυτό;
Μήπως...;;;

Κάτια Α.
Σημ. Όλες οι φωτογραφίες της ανάρτησης, καθώς και η φωτό της προμετωπίδας, 
τραβήχτηκαν από την υπογράφουσα (Ιούλιος-Αύγουστος 2009
και  Απρίλιος 2009) .