Thursday, July 27, 2006

Σύγχρονες Μήδειες

0aalice11.jpg




Με αφορμή την σημερινή ανατριχιαστική είδηση της ανήλεης κακοποίησης 7χρονου αγοριού από την ίδια την μητέρα και πιθανόν τον πατέρα του, (έχει αρχίσει να γίνεται μάστιγα πλέον το φαινόμενο κακοποίησης ανηλίκων από τους ίδιους τους γονείς!) παραθέτω αυτό το κείμενο, που είχα γράψει πέρυσι σε forum της otenet, μετά από την παράσταση Ο Κύκλος με την Κιμωλία, του Bertolt Brecht,
σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου και με πρωταγωνίστρια τη Λυδία Κονιόρδου.


Μπορεί ένας κύκλος από κιμωλία να ορίσει, να αποφασίσει αν το παιδί ανήκει στην μάνα που το γέννησε, αλλά το εγκατέλειψε, το ξέχασε σαν ένα άχρηστο δέμα πίσω της, ή αν ανήκει στην μάνα που το περιέθαλψε, το προστάτευσε με την ζωή της και το μεγάλωσε;

Μπορεί ένας δικαστής να αψηφήσει τους φυσικούς νόμους και τους δεσμούς αίματος, που ενώνουν την φυσική μάνα με το παιδί της και να πράξει σύμφωνα με τους νόμους της καρδιάς; Μπορεί να ενεργήσει σύμφωνα με το άγραφο δίκαιο, που παρακάμπτει το αυστηρό και στενόμυαλο μερικές φορές γράμμα του νόμου; Ο δικαστής Αζντάκ, του Μπέρτολτ Μπρεχτ μπορεί!
Φτιάχνοντας στο πάτωμα έναν κύκλο από κιμωλία! Η φυσική μάνα, εν όψει άτακτης φυγής από το αρχοντικό της, νοιάζεται μόνο για τα πλουμίδια και τα ψιμύθια που θα πάρει μαζί της. Να μην της λείψουν της αρχόντισσας οι φορεσιές εκείνες, που θα της δώσουν σαφή διάκριση από τους παρακατιανούς «δούλους»! Μαζεύει τα βελούδα, τα μεταξωτά και τα σεντέφια σε μπαούλα, αλλά ξεχνάει το βλαστάρι της. Μήπως το έβλεπε και ποτέ;

Οι «δούλες» το μεγάλωναν, το ντάντευαν και το κανάκευαν. Μέσα στον πανικό και τον τρόμο της επερχόμενης σφαγής, υπηρέτρια του αρχοντικού πέφτει πάνω στο μωρό, τον Μιχαήλ. Δεν βαστάει η καρδιά της να το αφήσει εκεί το αγγελούδι, έρμαιο στα χέρια των σφαγέων εκδικητών, Το παίρνει μαζί της, με κίνδυνο της ζωής της, γιατί οι σφαγείς το ψάχνουν το αρχοντόπουλο, να το ξεκάνουν κι αυτό, όπως κι ολόκληρη τη γενιά του. Περνάει δια πυρός και σιδήρου. Το κρατάει το παιδί με πολλές θυσίες και το μεγαλώνει.

Γίνεται το παιδί 7-8 χρονών. Αλλάζουν τα πράγματα κι ο σφαγέας άρχοντας ανατρέπεται. Ξεμυτάει η πραγματική μάνα και βγαίνει προς αναζήτηση του τέκνου της, γιατί χωρίς αυτό, παράδες δεν έχει.
Όλα τα κληρονομεί ο Μιχαήλ.
Διεκδικεί το παιδί "της" μέσω του νόμου.

Και νάτοι λοιπόν όλοι ενώπιον του δικαστή Αζντάκ.

Ο δικαστής είναι άνθρωπος με νου και παρρησία, είναι "σοφός", σαν άλλος Σολομών. Άλλωστε στην γνωστή ιστορία με τον Σολομώντα βασίζεται το έργο του Μπρεχτ.
Βάζει ο δικαστής το παιδί μέσα στον κύκλο από κιμωλία και τις δυό μανάδες στα πλάγια. Πρέπει αυτές να τραβήξουν το παιδί και η πιο δυνατή, αυτή που θα το τραβήξει προς τη μεριά της, θα το κερδίσει. Διελκυστίνδα με τρόπαιο το παιδί δηλαδή! Η φυσική μάνα τρέμει, φοβάται! «Δεν έχω τη δύναμη αυτηνής» λέει, «δεν είναι δίκαιο, θα χάσω»!
Αρχίζουν να τραβούν τον μικρό Μιχαήλ από τα χεράκια. Η φυσική μάνα τον τραβάει προς το μέρος της, η άλλη δεν μπορεί, τον αφήνει. Το βλέπει αυτό ο δικαστής και λέει να γίνει το ίδιο και μια δεύτερη φορά. Ξανά τραβούν, ξανά τον αφήνει η υπηρέτρια. Τον κερδίζει η μάνα, που θριαμβολογεί.
«Μα καλά, κοπέλα, μου, γιατί δεν τραβάς, δεν το θέλεις το παιδί;»
«Πώς, το θέλω, πάρα πολύ το θέλω, αλλά, εγώ το μεγάλωσα, δεν μού πάει η καρδιά να του βγάλω το χέρι»!
«Πάρε κοπέλα μου το παιδί ΣΟΥ και φύγε»!

Αυτή κοντολογίς είναι η υπόθεση της παράστασης «Ο κύκλος με την κιμωλία» του Μπέρτολτ Μπρεχτ, που είδα χτες, και παρά την αψιμύθιαστη αφήγησή μου, η παράσταση είναι γεμάτη χαρά, χρώματα, υπέροχα τραγούδια, και χιούμορ. Οι ηθοποιοί του Εθνικού θεάτρου είναι υποδειγματικοί και οι ερμηνείες πολύ καλές.
(Βέβαια μού έμεινε η πικρή διαπίστωση, πως αν αγαπάς κάποιον τόσο πολύ, προκειμένου να τον πονέσεις, τον αφήνεις να φύγει).
Lucy 2005

4 comments:

Marialena said...

Καλησπέρα! Είχα την τύχη να παρακολουθήσω την ίδια παράσταση και εγώ τον χειμώνα που μας πέρασε και έγραψα (τι σύμπτωση!) την άποψή μου για το έργο στη σελίδα μου, αλλά δεν είναι αυτό το θέμα μας. Μετά το 4 χρονο αγοράκι, τώρα και το 7 χρονο έπεσε θύμα της "αγάπης" των γονιών του... Και ο Άλεξ, ακόμα να βρεθεί κάτι από αυτόν μετά από τόσον καιρό...

Όταν θα φτάσουμε να τρώμε τα παιδιά μας σαν άλλα θεριά, τότε θα έχουμε γίνει απάνθρωποι και υπάνθρωποι. Είμαστε σε καλό δρόμο!

Loreley-lucyluce said...

Καλησπέρα, Μαριαλένα μου!
Πραγματική τύχη, γιατί ήταν μια μεστή παράσταση!

Δυστυχώς τα πράγματα τείνουν να ξεφύγουν από κάθε έλεγχο.
Οι γονείς είναι εντελώς ανεκπαίδευτοι, και διαπιστωμένο, η συντριπτική πλειοψηφία κάνουν παιδιά στην τύχη, χωρίς επίγνωση του ρόλου του γονέα, που κατά τη γνώμη μου είναι ο πιο σοβαρός και υπεύθυνος ρόλος που υπάρχει!

Πραγματικά εξοργίζομαι με αυτούς τους γονείς!
Φιλιά και να είσαι καλά.

ΥΓ. Θα ήθελα να διαβάσω και την δική σου άποψη για την παράσταση.

Rodia said...

Για το έργο τα γράφεις ωραία, αλλά στέκομαι στον τίτλο:
Και ύστερα αναρωτιόμαστε πού μαθαίνουν τη βία τα παιδιά μας.. Μπα.. δεν τη διδάσκουν οι γονείς.. τα καρτούνς που προβάλλονται το πρωΐ φταίνε, όπως διατείνεται ο κ. Λιακόπουλος.

Από τη μια η βία, από την άλλη η υπερπροστασία, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜέΤΡΟ..?
Τρομάρα μας!

Loreley-lucyluce said...

@rodia, καλημέρα.

Δυστυχώς η ευθύνη των γονέων είναι τεράστια.
Και λέω δυστυχώς, γιατί δεν έχουν συναίσθηση αυτής ακριβώς της ευθύνης.
Όλοι σαν παιδιά με cartoons μεγαλώσαμε, (άλλο που τώρα τα cartoons έχουν γίνει η βία για τη βία!),
αλλά επειδή τυγχάνω παιδί εκπαιδευτικών, μπορώ να διακρίνω πλήρως τον ρόλο του γονιού στη διαμόρφωση του χαρακτήρα.
Και η υπερπροστασία, φυσικά φέρνει τα αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα!
Ο Λιακόπουλος, που αναφέρεις είναι ο ίδιος ένα cartoon, μια γελοιογραφία!